
Det sidste nye inden for online markedsføring er de mange artikeldatabaser, som vælter frem på nettet for tiden. Men kan danske virksomheder mon finde ud af at udnytte dette til deres fordel, og gøre artikeldatabaserne til deres nye markedsførings kanal ud til forbrugerne?
Er det muligt at nå ud til forbrugerne
Der er ikke nogen tvivl om, at vi alle ved, hvor svært det er at nå ud til de store mediehuse med vores pressemedelelser specielt for mindre virksomheder og mellem store virksomher, som af den ene eller anden grund ikke har de kompetencer, der skal til for at skrive og sælge sin pressemeddelelse til mediehuse som Berlingerne, Børsen, Erhvervsbladet m.m.
En artikeldatabase åbner derfor en kæmpe mulighed for mindre og mellemstore virksomheder for at komme ud med deres budskaber til forbrugerne uden selvfølgelig at skam promovere deres brand og produkt.
Selvfølgelig kan kvaliteten være meget svingene, men samtidig kommer det også meget an på pågældende administrator af databasen, så man skal virkelig være på vagt efter de bedste, som blandt andet gør meget ud af kontrol af tekster samt opsætning og billeder.
Der er ingen tvivl om, at det er langt nemmere at nå ud til forbrugeren gennem artikeldatabaser, men samtidig er troværdigheden og anerkendelsen langt større hos de store mediehuse. Så om det er besværet værd at gøre brug af mediehusene, kommer nok meget an på, hvilken branche og målgruppe man henvender sig til.
Artikeldatabaser mere fleksible
Det gode ved disse databaser er, at du mere eller mindre kan skrive om alt mellem himmel og jord, bare du virker troværdig i din “talemåde” og samtidig hjælper forbrugerne med det de søger. Det kan være alt fra gammel historie til et helt nyt produkt, som kommer på gaden i morgen. Der er ikke nogen tvivl om, at kan man skrive artikler, som er veldskrevet og troværdige kan man også sælge vare og skabe sig et navn i diverse netmedier som blandt andet artikeldatabaserne.
Et godt alternativ til mediehusene i fremtiden
Jeg har svært ved at forestille mig på nuværende tidspunkt, at artikeldatabaser på nogen måde kan hamle op med de store mediehuse. Men samtidig ikke umligt som et alternativ, da virksomhederne på sigt kan tage databaserne til sig som deres fortrukne markedsføringskanal ud til forbrugerne.
Det vil gøre at artiklerne vil være langt mere opdateret og relavante i forhold til nu. Det være sig i form af deres overskrifter, som er helt up to date og gerne spændende. Det kan være en fordel at starte artiklen med en indledning, som gerne opstiller en problemstilling efterfulgt af en løsning.