
Sportsklubber, musikforeninger, spejdere, musicals, teatergrupper og meget mere, alle kæmper de for at få fat i børn og unge. Ligesom der er kommet en masse aktiviteter hjemme med pc, playstations, facebook og meget andet.
Antallet af ting, børn og unge kan gå til, er eksploderet. Alle kæmper hårdt om at få opmærksomhed og få det antal medlemmer der gør det sjovt at være med. Medlemstallet falder rigtig mange steder og det er synd, da det går udover rigtig mange gode initiativer og fritidsaktiviteter.
Dog må det jo siges at være en ren konsekvens af udbud og efterspørgsel. Når antallet af tilbud til børnene stiger, vil efterspørgslen efter de enkelte aktiviteter falde. Det er en naturlig ting.
Men man kan enten læne sig tilbage og se til at ens forening skrumper og håbe på at den ikke helt forsvinder, og skyde skylden på samfundet, men man kan også handle og forsøge at være en af de foreninger der overlever. Jeg vil helt klart anbefale det sidste.
Hvad kan man så gøre?
For det første handler det om at skille sig ud fra mængden af foreninger. Forsøg hver eneste gang I har noget interessant I foretager jer, at få sendt noget materiale til pressen. Det kan være pressemeddelelser, men I kan også invitere pressen ud på forhånd.
Husk altid at tage billeder af jeres aktiviteter og send et par gode billeder med jeres pressemeddelelser. Udover at journalisterne elsker at der er billeder med, så er det også noget der virker godt på evt. kommende medlemmer. Et billede siger mere end 1000 ord.
En anden ting I bør gøre, er at gennemtænke jeres forening og finde de steder hvor I afviger fra andre foreninger. Hvad er det helt særlige ved jeres forening, og hvad får man ud af at være medlem, lige præcis hos jer.Når I har fundet det, så er det tid til at få dette budskab ud til medier, hjemmesider, og borgere i jeres lokalområde. Lav en plan, hvor I mange steder bruger dette budskab, så det kommer frem med jævne mellemrum.
I taler nu direkte til dem, der efterspørger præcis det I kan, og dermed skiller I jer ud fra mængden af alle de andre aktiviteter, som alle kører på de samme budskaber. I kommer nu til at stå meget stærkt i konkurrencen om nye medlemmer.
Dog vil nogle helt klart fravælge jer, da det ikke er det de efterspørger, men de havde nok aldrig valgt jer alligevel, eller også var de stoppet igen hurtigt. Tilgengæld får I nu fat i en en masse faste gode medlemmer. Dermed får I også stoppet den zapper-kultur som mange børn og unge lever, hvor de tit skifter fritidsaktivitet.
En sidste ting I bør gøre, er at invitere mulige kommende medlemmer indenfor, så de kan se hvad der foregår i jeres forening. Det kan du læse mere om på dette link, hvor der er et forslag til en vennedag i foreningen.