
Google har en primær opgave med hele deres søgemaskine. Det er at præsentere brugerne for de optimalt tilfredsstillende resultater på de søgninger de foretager.
Derfor er Google interesseret i at få indeksere alle sider bedst muligt og få det bedst mulig billede af hvad de handler om for at vide hvad de skal præsentere kunderne for.
De sidste mange år har link katalogerne været en kæmpe hjælp for Google. Her har de hurtigt kunne få direkte adgang til en masse hjemmesider på én gang, og det tilmed med en lille beskrivelse af hver enkel hjemmeside. Det har givet en masse værdi til de hjemmesider der har været tilmeldt et sådant link katalog.
Desværre har det på de seneste år taget overhånd. Folk spammer link kataloger med links til deres hjemmesider og der oprettes ligeledes flere og flere link kataloger med dalende kvalitet. Det medfører at Google ikke kan være sikre på at det de indekserer gennem link katalogerne er af solid kvalitet, og derfor har værdien som et link katalog har givet til hjemmesiderne været dalende på det seneste, og i fremtiden vil det sikkert kun være de meget seriøst link kataloger med stor kvalitetskontrol der reelt har nogen værdi tilbage.
På trods af dette er linkbuilding stadig en af de væsentligste faktorer inden for søgemaskine optimering i dag. Derfor skal der derfor findes et alternativ til link katalogerne som Google kan anvende som kvalitets stempel af de hjemmesider der linkes til.
Fænomenet som er spået til at tage over og som det seneste år virkelig har taget fart i USA og nu også er på vej til det i Danmark er artikeldatabaser. Med en artikeldatabase kan du give et meget bedre billede af hvad hjemmesiden du linker til handler om. Grunden til at disse links giver mere værdi er at der fra artikeldatabasernes side stilles meget større krav til den måde der linkes til og de tekster de enkelte links figurerer i.
Det smukke ved denne mulighed er at det giver bedre værdi for både Google og forfatteren. Forfatteren får mulighed for at formulere en lang og solid tekst med masser af de nøgleord han gerne vil ranke på, og formulere teksten så den handler om præcist det han gerne vil repræsentere med det link han opretter.
På den anden side ved Google ved at se på sammenhængen mellem artiklen der linkes i og hjemmesiden der linkes til at det er et link der har stor værdi for læseren af artiklen, og derfor må det også have en værdi for læseren at følge linket videre til hjemmesiden der linkes til.