
Negative søgeord i Google AdWords er et punkt, som ingen annoncører kan tåle at forbigå. Det er et større arbejde at opsætte en effektiv negativ søgeordsliste, men den kan spare dig for mange tusind kroner hver måned – og ikke bare i spildte klik.
Efterhånden er det vidt kendt, at ens klikpriser er bedømt ud fra ens kvalitetsresultat på søgeord-, annonce-, kampagne- og kontoniveau.
Udover at negative søgeord har en direkte indflydelse på dit kvalitetsresultat, så har det også en indirekte indflydelse på hvor højt et kvalitetsresultat dine Google AdWords kampagner har.
Den absolut største faktor i bedømmelsen af kvalitetsresultat er i skrivende stund CTR. Denne bestemmer eftersigende mellem 60% – 75 % af dit kvalitetsresultat. Dette er begrundet med, at Google lader brugerne bestemme hvor relevant din annonce er for et givent søgeudtryk. Er der ikke nogle eller meget få, som klikker på din annonce efter at have søgt på køkkenknive, så må din annonce / website være meget irrelevant for den pågældende søgning.
Irrelevante annoncer er irriterende for brugerne og giver ikke penge i kassen hos Google.
Derfor skal du altid stile efter at have en høj CTR på dine kampagner og dette kan negative søgeord hjælpe dig med.
Der er søgninger, som aldrig nogensinde vil give dig klik eller salg, men bare giver dig visninger. Ved at eliminere disse søgninger kan du booste din CTR betydeligt og give dig en edge over din konkurrenter, som ikke har en effektiv søgeordsliste.
De bedste AdWords bureauer har selvfølgelig en omfattende negativ søgeordsliste til enhver branche og dette har PPC Profit selvfølgelig også.
Hvordan finder jeg negative søgeord til min AdWords kampagne?
For at finde de bedste negative søgeord til sine kampagner bør du have to indgangsvinker:
1. Kig på klik på dine kampagner, der ikke giver salg
2. Tænk over visninger, der ikke giver klik
I første omgang er det vigtigt, at du eliminerer klik, der ikke giver salg i dine PPC kampagner. Dette gøres ved at klikke ind i selve Google Adwords kampagnen og klikke på ’Se Søgeudtryk’. Hernæst bliver du præsenteret for en liste af søgeord, der har generet klik på din kampagne, samt resultatet af dette.
Dernæst kan du klikke søgeord af, der ikke har genereret salg og sige tilføj som negativt søgeord. Vær opmærksom på, at denne proces skal gøres med omtanke. Du risikerer at tilføje negative søgeord, der er værdifulde for din kampagne og dermed ødelægge dine resultater. Hvis du ikke er tryg ved dette bør du kun eliminere de allermest irrelevante søgeord.
Næste skridt er lidt nemmere. Her skal du selv tænke over hvilke søgeord, der giver dig visninger, men ingen klik.
Gode eksempler på disse er: login, facebook, reklame, video o.l.
Klik ind på PPCProfit.dk og læs mere omkring hvordan du får profitable AdWords kampagner.