
Webdesign er vel nok et de mest slidte udtryk på nettet og dækker enormt meget. Ikke desto mindre giver et rapt og lækkert webdesign masser af tilfredse brugere. Derfor er det værd at bruge lidt tid på dette slidte udtryk.
Nye hjemmesider, blogs, webshops dukker frem i en lind strøm. Det er derfor vigtigt at skille sig ud fra mængden og gøre en forskel. Gør man det hvis alle webbureauer går ud fra samme kodeks?
Både ja og nej. Der er i hvert tilfælde nogle grundlæggende ting der skal være opfyldt for at få en tilfreds bruger. Det gør ikke noget at søgefunktion, struktur og opbygning ligner de andres. Der hvor det er vigtigt at skille sig ud er på indholdet og i nogen grad det ‘gennerelle look’.
Hvis du har et godt produkt – en god idé – eller bare noget godt at skrive om, så vil du kunne tiltrække læsere eller brugere til din hjemmeside. Brug derfor masser af tid på at få lavet nogen tekster, der både enkelt og specificeret fortæller dit budskab. Hverken mere eller mindre. Gode tekster – godt indhold (synes jeg) er en væsentlig del af et ‘rapt webdesign’.
Derfor er det ikke lige meget hvilket webbureau du vælger til at lave din hjemmeside. Hvis bureauet ikke kan hjælpe med tekster er det vigtigt at de bygger din hjemmeside på en platform, hvor det er nemt at ændre og redigere i teksterne. Det skal også være enkelt at oprette nye sider, menuer mv. Siden bør indeholde et nyhedsmodul, så du ikke skal bruge penge og ressourcer på at få lagt en – for din virksomhed – vigtig nyhed ud på nettet.
Hvis dit bureau eller du selv ikke er en haj til tekster, så få fat i en professionel tekstforfatter, som målretter indholdet til din kundegruppe, men stop ikke her. Det er vigtigt at alle nye tekster kommer til at ligne opbygning og form, som de øvrige, ellers vil din side ende med at blive rodet og i sidste ende uinteressant for brugerne.
Det er ofte de små marginaler der tæller. Det er det også når du tilrettelægger din synlighed på nettet. Til et rapt webdesign hører nemlig synlighed. Med synlighed mener jeg at din side kan findes. Dvs at den er indekseret og optaget af forskellige søgemaskiner. Google er konge og derfor er det vigtigt at blive fundet dér.
Find ud hvad du vil findes på og lav så en effektiv SEO strategi. At lave en effektiv SEO strategi er et større arbejde og kræver tid og indsigt i hvordan søgemaskinerne fungerer. Ved du ikke det bør du overlade arbejdet til et bureau. Søgemaskineoptimering er blevet en hel industri og mange ‘nørder’ rundt omkring tilbyder faktisk et udemærket stykke SEO arbejde.
Et rapt webdesign giver tilfredse brugere – og som du kan læse, så er der mange faktorer der skal være opfyldt, for at det hele går op i en højere enhed.