
SEO eller HVO?
Læser du denne artikel, ved du sikkert allerede en del om søgemaskineoptimering, Search Engine Optimizing (SEO). Det handler her om at skabe unikt indhold på dit site, eller få links udefra til sitet, for eksempel ved at lægge artikler på artikeldatabaser som denne – med link til egen hjemmeside.
Unikt er attraktivt
Unikt indhold på din hjemmeside og eksterne links, som peger ind på dit site, udgør en stor del af den værdi, søgemaskinerne måler din hjemmeside på. Jo mere unikt indhold og jo flere unikke eksterne, indgående links, jo højere værdi har din hjemmeside på søgemaskinerne.
I og med Google er højt hævet over alle andre, som Verdens søgemaskine nr. 1, er der i dag mere tale om Googleoptimering end generel søgemaskineoptimering (SEO), fordi alle retter deres bestræbelser ind mod at please Google.
Google styrer dine handlinger
Google styrer derfor de facto en stor del af måden, som tekster på hjemmesider udformes og redigeres – alene af den grund, at findes du ikke på Google, så “findes du ikke” i det hele taget. Det er derfor vigtigt for dig, at din hjemmeside findes på Google – ellers er der jo ingen, der kommer ind og læser indholdet, vel?
Måske kender du det selv: du søger et eller andet, Google præsenterer et flot resultat med millioner af hits, og du går i gang med at klikke dig ind på de første 10 på side ét.
Somme tider er du heldig, og din Googlesøgning har givet dig værdi, i form af værdifulde informationer.
Andre gange går det knapt så godt. De links, som “på papiret” (og som Google top-resultater) ser rigtig lovende ud
– lover mere end de kan holde.
En del resultater er blot “link-farms” og AdSense sider uden det indhold, du gerne vil have. Og nogle gange er det typisk SEO-optimerede sider med en masse gentagelser og triviel vrøvletekst, som ikke er lavet for at give dig nye informationer, men kun for at komme så højt på Google som muligt.
Det som Wubi.dk heldigvis står for er kvalitet, det vil sige søgeordsrelevante artikler med kvalitetsindhold for dig og mig som brugere – men det er der rigtig mange, der glemmer i processen.
Gode intentioner
Googles intentioner er i orden fordi Google sætter “relevans” som sin primære præmis for rankering. Desværre er Google også en maskine, som alle andre søgemaskiner.
Den menneskelige faktor, som kan smadre ethvert gennemtænkt, maskinelt system, kan der aldrig tages højde for i en maskine – om maskinen hedder Google eller ej.
Til gengæld er den menneskelige faktor også den, som kan gøre din hjemmeside til en succes.
Hvad er HVO
Og det er her HVO kommer ind i billedet…
Hvad er HVO, vil du sikkert spørge? HVO står for Human Visitor Optimizing, eller på dansk “Levende Menneske Besøgende Optimering”. HVO står egentlig også for Googles intention med værdisætning i forhold til relevans – men gør dine tekster også det?
Har du interessante tekster og spændende information til de besøgende, de levende mennesker, som kigger ind på din hjemmeside – eller er det alt sammen Googleoptimering? Ville du selv blive positivt overrasket og vende tilbage til en side, som ligger på din hjemmeside – eller er det bare en samling “gode søgeordskombinationer”, som er fortyndet med lidt fyld i form af sludder og sladder?
Pest eller Kolera – eller rask deruda’
Det kan godt være, at du bliver nødt til at vælge mellem pest og kolera – SEO eller HVO – men det er tvingende nødvendigt, at du tager en beslutning på dette punkt.
Vil du Googleoptimere så kraftigt, at du måske ligger i toppen, men at de besøgende aldrig kommer igen?
Eller vil du nøjes med en lidt lavere rankering og færre besøgende, som du til gengæld kan skrive videre for i fremtiden, fordi de kigger ind til dig med jævne mellemrum for at få dine guldkorn?
DU er den eneste, som kan træffe det valg.
Poul Jeritslev
link: www.motivaco.dk