
Da søgemaskinerne som f.eks. Google, Yahoo og MSN (nu Bing) kom ind på nettet tilbage i 90’erne, dannede de grundlag for en helt ny “industri” – nemlig Search Engine Marketing. Men lad os lige overveje, om det nu er en ny industri?
Markedsføring er der intet nyt i, studier i adfærd hos mennesker og mekanismer, der driver et salg eller flytter en holdning, er der heller intet nyt i. Det eneste nye er altså den teknik, der ligger bag søgemaskinernes metoder til at rangordne indhold.
Den eksakte del af SEO
Den mere eller mindre eksakte videnskab i søgemaskineoptimering kan vi passende kategorisere som: “De tekniske forhold der på selve hjemmesiden, det omgivende net og i søgemaskinens algoritmer påvirker den pågældende hjemmesides placering i søgemaskinerne”.
Og her er det stort set passende at tale om eksakt videnskab. Bevares – der diskuteres flittigt blandt de, der har en mening om de tekniske aspekter af SEO, men når alt kommer til alt, er der kun ét svar, der er rigtigt. Søgemaskinerne holder naturligvis en stor del af disse svar tæt ind til kroppen, og det kan derfor være en nærmest umulig opgave at få verificeret visse forhold på anden vis end egne og kontrollerede eksperimenter.
Tilgangen til den tekniske side af SEO bør altså være så ikke emotionel og ufarvet, som det nu er muligt. Sådan er det bare ikke – debatterne på både dansk og engelsk om søgemaskineoptimering er sprængfyldte af påstande og følelser, der ikke er dokumenterbare.
Jeg siger ikke, det er skidt – for det er jo ud af disse debatter, at nye tanker og ny viden skabes. Ofte er der bare meget langt mellem de emotionelt baserede “sandheder” og de verificerbare ditto.
Voodoo og søgemaskineoptimering
Nej – der ER ikke voodoo involveret. En del har nok fornemmelsen, og det skyldes en lille fejlfortolkning: Forskellen mellem talent/instinkt og magi. Når den tekniske og føromtalte side er på plads, er det faktisk erfaring, talent og empatisk indsigt, der gør forskellen. Hvorfor?
Talent i form af evnen til at gennemskue komplekse sites og deres udfordringer og direkte problemstillinger. Erfaring giver nærmest sig selv – jo større erfaring jo større er chancen for, at man har løsningen liggende i den opsparede værktøjskasse.
Empatisk indsigt fordi søgemaskineoptimering på professionelt niveau er så meget mere end blot placeringer. Det handler også om forståelse af de menneskelige mekanismer, der driver en gæst på hjemmesiden fra besøg til konvertering. Og til genkøb. Om vi så kalder det at arbejde med personas eller noget andet – det er ligegyldigt.
Skal vi summere, må det blive nogenlunde således: De bedste resultater med søgemaskineoptimering opnås, når teknikken benyttes som et værktøj i stedet for som et mål. Når hele galleriet af “been there – done that – got the T-shirt” erfaringer samles og benyttes kreativt og empativt i forhold ti den enkelte hjemmeside i skøn forening med en dyb respekt for det endelige og helt kommercielle mål: At skabe mere af det kunden ønsker at få mere af.