
“Der var engang…” Sådan starter de fleste eventyr, og sådan starter dette indlæg også, da det er meget passende og beskrivende.
Starte en lille webshop
Der var engang en verden, hvor det var muligt at starte en webshop eller netbutik med et lille udvalg. Men sådan er det desværre ikke mere. I takt med at nethandlen er vokset år for år, så er kundernes krav og forventninger ligeledes vokset. Eller kundernes forventninger og krav er faktisk vokset endnu mere.
For hvor det tidligere var muligt at åbne en webshop med 20 forskellige varer, og stille og roligt lade forretningen vokset, så er det idag nærmest umuligt indenfor de fleste brancher. Sælger du ikke nogle virkelige bestseller produkter, så forventer dine besøgende og evt kommende kunder et stort og varieret udvalg. Og det er lige meget, om du sælger tøj, elektronik, DVD film, parfumer, isenkram mm.
Kunderne forventer at udvalget er minimum bredt. Dvs der skal gerne være mange alternativer indenfor hvert produkt. Du kan altså ikke længere nøjes med at have 2 varianter.
Forventningspres
Dette forventningspres kan tydeligt ser på mange webshops. Flere og flere webshops er gået fra at være fritidsbeskæftigelse eller hobby projekter, til idag og være fuldtids projekter med ansatte og høje omsætninger.
Hvis du ser på hele situationen med kundebriller, så forventer du sikkert ligeledes selv et stort udvalg. hvis du besøger en webshop så forventer du et kæmpe udvalg af solbriller fra Gucci eller en masse forskellige solbrille modeller fra Tom Ford. 2-3-4-5 forskellige virker hverken tiltrækkende eller spændende.
Derfor skal du nøje overveje, hvordan du selv evt ville reagere på udvalget, hvis du var kunde. Synes du med kundebrillerne på, at dit eget udvalg er dybt og bredt nok? Hvis ikke, hvor kan der så ske forbedringer, som gør det mere attraktivt, at besøge din webshop?
Et for bredt udvalg
Men du skal også passe på, da dit udvalg også kan blive for bredt. Dækker du pludselig for mange brancher eller varekategorier, så kan det være svært at overskue. Og er det svært at overskue, så taber du rigtig mange kunder på den front.
Om et udvalg kan blive for dybt, det er der nok mere tvivl om. Men man kan sige, hvis der er 500 varianter af en ring, så kan det pludselig blive svært for kunden at bestemme sig. For der kan jo være mange tiltalende. Du vil derfor med et dybt sortiment ikke mister kunder, fordi de finder det uoverskueligt med kategorierne, men mere fordi der måske er et for stort udvalg.
Som det gamle købmandsråd siger, så sælger varer varer. Og det må vi blot nikke til og sige JA det gør de!